Om HF Gruppen

Det bästa av två världar
HF i HF Gruppen AB står för Hejde Forse vilket är ett gårdsnamn på den gotländska landsbygden. I Hejde, en socken ca 3 mil söder om Visby driver vi idag ett flertal olika verksamheter varav HF Gruppen är en. Just på denna plats förenas det bästa av två världar. Den ena är det enkla livet där man njuter av ett nyplockat ägg till frukost, där man säger hej till folk man möter utan att först fundera på om man känner personen i fråga och där man lagar en fantastiskt god närproducerad mat av det enkla skälet att råvarorna producerats lokalt i närheten. Det andra skälet är den globala närheten tack vare en liten ljusstråle i en fiberkabel. Även fast man bor och lever på den gotländska landsbygden så finns hela världen ett klick bort på datorn. Så att bryta upp från ett liv i Stockholm, vilket jag gjorde 1996, för att sedan etablera ett företag på landsbygden har varit en del av min egen personliga förändring. Under drygt 13 år fick jag möjlighet att ansvara för Svenska Spels produkt- och affärsutveckling av lotterier och nummerspel. Detta samtidigt under en period då den tekniska utvecklingen förändrade en hel bransch, från nationellt spelmonopol till en globalt konkurrensutsatt industri. Den specialistkompetens som jag samlat på mig vad det gäller spel och lotteriers konstruktioner har gett mig unika erfarenheter. Detta i en bransch som genomgår stora förändringar.

Att leda och driva innovationer
Ordet Gruppen i HF Gruppen AB står för att jag grupperat ett antal kompetensområden vilka sammantaget syftar till att leda och driva innovationer. Förändringar som vid genomförandet leder till att nya kundvärden skapas, oavsett om det är ett företag eller organisiation. Att bejaka förändring är att se möjligheter då förändring egentligen är det enda som är konstant i vårt samhälle.

Förändring som ständigt pågår
Människors beteenden och konsumtionsmönster förändras och det sker allt snabbare. Gamla värderingar byts mot nya och därför är det så viktigt att företag och organisationer hela tiden jobbar med innovation. Allt för att kunna möta den förändrade kundens behov samtidigt som nya potentiella kunder skapas kontinuerligt. Varför skall en kund överhuvudtaget bry sig om en viss produkt eller tjänst? Först när kunden är övertygad om att just din produkt eller tjänst möter det specifika behovet så uppstår mervärdet för kunden. Det kan innebära att man utvecklar, förändrar eller genomför kostnadseffektiva lösningar på produkter eller tjänster, allt för att möta kundens behov. Lösningar och affärsmodeller kan behöva ses över för att bättre anpassas till företagets eller organisationens produktion, marknadsföring och försäljningskanaler. Allt drivet av den förändring som ständigt pågår.

Nya värden och insikter
De produkt- och affärsutvecklingsmodeller från spelbranschen som jag arbetat med under många års tid är givetvis tillämpliga i många andra innovationprocesser och branscher. Innovation kan låta stort och komplicerat men även en liten förändring kan ha ett stort värde. Så sammantaget har dessa förändringar, såväl på det personliga planet som på det professionella, verkligen bidragit till att skapa nya värden och värdefulla insikter för mig.

Ett citat som jag förhållit mig till under alla år är något som Albert Einstein sa: ”Allting ska göras så enkelt som möjligt – men inte enklare”. Hur ser er problemställning ut? Låt oss ta en förutsättningslös diskussion, det behöver inte vara svårare än så.

© 2024 HF Gruppen